Les emocions i els sentiments són els components bàsics de l'afectivitat. Encara que hi ha un component biològic en l'afectivitat, una part important té un caràcter social. Podem aprendre a regular, expressar i identificar les emocions? Que ens aporta aquest aprenentatge?
Un concepte important es la intel·ligencia emocional. Daniel Golman (1995) considera la intel·ligència emocional com el desenvolupament de les següents capacitats :
– Conèixer les pròpies emocions. Tenir consciència de les
pròpies emocions, reconèixer un sentiment en el moment
en què ocorre. Una incapacitat en aquest sentit ens deixa
a la mercè de les emocions incontrolades
– Manejar les emocions. L'habilitat per manejar els propis
sentiments a fi que s'expressin de manera apropiada es
fonamenta en la presa de consciència de les pròpies
emocions. L'habilitat per suavitzar expressions d'ira, fúria
o irritabilitat és fonamental en les relacions interpersonals.
– Reconèixer les emocions dels altres. El do de gents
fonamental és l'empatia, la qual es basa en el
coneixement de les pròpies emocions. L'empatia és el
fonament de l'altruisme. Les persones empàtiques
sintonitzen millor amb les subtils senyals que indiquen el
que els altres necessiten o desitgen
El següent vídeo us pot ajudar a comprendre el concepte d'intel·ligència emocional. Els últims anys els psicòlegs i pedagogs han recomanat incloure l'educació emocional a escola. Que penseu? I a l'escola infantil quins aspectes de la intel·ligència emocional es poden treballar?
No hay comentarios:
Publicar un comentario